Werkwijze

Indien u in aanmerking wilt komen voor een vergoeding van de behandeling, heeft u een verwijsbrief van de huisarts nodig. Ook zonder tussenkomst van de huisarts kunt u zich aanmelden.
U kunt zich aanmelden via het inschrijfformulier op de website. U wordt dan binnen enkele dagen telefonisch of per email benaderd.
Na de aanmelding wordt u zo snel mogelijk uitgenodigd voor een intakegesprek, voor de actuele wachttijden zie pagina aanmelden.

Intake

De intake bestaat uit een of twee gesprekken waarin het probleem samen met u in kaart wordt gebracht. Uw hulpvraag staat hierbij centraal.
Hierna bespreken we hoe het probleem behandeld kan worden (zie behandelmethodes). De afspraken hierover leggen we vast in een behandelovereenkomst.

Behandelplan

Aan het eind van de intake worden de bevindingen en de mogelijkheden voor behandeling met u besproken. Het is mogelijk dat de problematiek buiten het behandelaanbod valt. In dat geval wordt er meegedacht over een beter passend behandeltraject. Dit behandelplan wordt regelmatig met u geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.

Effectmeting en cliënttevredenheidsmeting

Aan het begin en het eind van de behandeling wordt u gevraagd een of meer vragenlijsten in te vullen om te kunnen meten of de behandeling effectief is geweest. Dit gebeurt d.m.v. een online vragenlijst. De gegevens worden geanonimiseerd verwerkt en landelijk verzameld in een zgn. ROM-portal (routine outcome measurement). Voor meer informatie zie lvvp.info. Ook kan gevraagd worden een cliënttevredenheidsvragenlijst in te vullen.

Samenwerken

Psychotherapie is alleen effectief als de therapeut en de patiënt goed samenwerken. U wordt gevraagd actief te zijn, over hetgeen besproken wordt na te denken en huiswerk of oefeningen uit te voeren. De voortgang van de therapie wordt regelmatig met u besproken en u wordt uitgenodigd te laten weten wat uw ideeën over de therapie zijn.

Regelmatige gesprekken en E-therapie

Psychotherapeutische gesprekken vinden in de regel eens per week of eens per twee weken plaats, volgens afspraak. De afspraken kunnen indien gewenst via beeldbellen plaatsvinden. Naast (beeldbel)gesprekken is er de mogelijkheid om een e-health programma online thuis (gedeeltelijk) zelfstandig door te lopen.

In geval van crisis

Er zijn geen faciliteiten voor opvang bij crisis buiten kantooruren. In geval van een onvoorziene crisissituatie wordt aangeraden contact op te nemen met uw eigen huisarts. Deze kan u indien nodig doorverwijzen naar de crisisdienst.

Intercollegiaal overleg en toetsing

Een van de kwaliteitseisen voor GZ-psychologen is dat de indicatiestelling en eventuele knelpunten in behandeling worden besproken in intervisieverband, waarbij de gegevens anoniem zijn.

Overig

De diagnose en alle activiteiten die er in het kader van de behandeling worden verricht, worden genoteerd in een electronisch patiëntendossier. Het dossier is alleen voor uw behandelaar toegankelijk.

De declaratie gaat naar uw ziektekostenverzekering. Deze declaratie is niet anoniem. Over uw klachten wordt alleen de zogenoemde hoofdgroep waarin de diagnose thuishoort vermeld, zoals bijvoorbeeld stemmingsstoornis, angststoornis, persoonlijkheidsstoornis etc. Het is mogelijk bezwaar te maken tegen de vermelding van diagnostische gegevens aan de zorgverzekeraaraar. U kunt hiernaar informeren bij uw therapeut.

Wat u kunt doen bij problemen met de vergoeding?

Voor problemen met uw zorgverzekeraar over bijvoorbeeld vergoedingen kunt u zich wenden tot de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Heeft u klachten over de bezuinigingen, komt u erdoor in de problemen of heeft u vragen over hoe het nu bijvoorbeeld zit met de eigen bijdrage, dan kunt u per mail contact op nemen met de SKGZ via hun website of per telefoon (anoniem): 088 9006900. Zij zijn iedere werkdag bereikbaar van 8.30 tot 17.00.